434km |
Brusandista
etelään lähti hyvin eksoottinen maisematie, jyrkkiä
kalliorinteitä sekä kauniita lampia korkeiden kukkuloiden päällä.
Tie oli mitä mainioin ajettava moottoripyörällä mutta keskinopeus
jäi hyvin alhaiseksi eikä se ollut siinä vesisateessa kovinkaan
nautinnollista. Muutaman tunnin päristelyn jälkeen pääsimme
onneksi vetävälle E39 baanalle ja sitä olikin tarkoitus seurailla
aina Oslon tuntumaan asti. Päivästä ei jäänyt kovinkaan
erikoisia muistoja sillä ajoimme lähes tauotta – muutama
pakollinen tankkaus sekä evästyspaussi pidettiin mutta sateen ajan
ajoimme vain eteenpäin. Onneksi myöhemmin iltapäivällä sade lakkasi
mutta jatkoimme huristelua sadeasuissa yhä edelleen koska keli oli
vieläkin varsin kolea, ainakin moottoripyörän kyydissä. Pidimme pienehköllä levähdysalueella evästauon ja silloin tietenkin alkoi jälleen satamaan.
Jatkaessamme tästä matkaa
huomasin melko pian jotta pyöräni nopeusmittari näytti täysin
nollaa! Tämäkös sai minut epäluuloiseksi ja aloin päimistelemään
hallintalaitteita, yrittäessäni saada tilanneselvitystä siitä
mitä muuta kenties on pimeänä ja mikä puolestaan toimii. Moottori
ainakin kehräsi nätisti ja matka joutui vaikka nopedesta minulla ei
ollut hajuakaan. Yllättävän vaikeaa on ajaa pelkän kierrosnopeuden
mukaan ja onneksi sade lakkasi pian tämän jälkeen ja mittarikin
osoitti jälleen elonmerkkejä sekä asettui lopulta uskottavalle
nopeusalueelle. Seuraavalla huoltoasemalla sain navigaattorimiehen
prätkän trippimittarista vahvistuksen siitä että minun pyörän
nopeus oli 10km matkan ajan pyöreä nolla, eli tämä täytyy
muistaa lisätä loppuihin kilometreihin ja toivoa sopii ettei tuo
erikoistilanne uusiudu enää tällä reissulla jos haluan saada
tarkat kilometrit tallennettua.
Larvikia lähestyttäessä ajettiin upeasti vuoren läpi, tunnelia pitkin suoraan sillalle joka oli satojen metrien korkeudella ja pian tämän jälkeen meidät moottoritiellä ohitti pakettiauto joka on niin minun suuresti rakastaman ja ihaileman yrityksen väreissä, jonka palveluksessa työskentelen Suomessa (Grundfos), mieleni teki jopa tervehtiä tämän auton kuljettajaa mutta hillitsin työhaluni hetkeksi ja päätin lomailla.
Larvikia lähestyttäessä ajettiin upeasti vuoren läpi, tunnelia pitkin suoraan sillalle joka oli satojen metrien korkeudella ja pian tämän jälkeen meidät moottoritiellä ohitti pakettiauto joka on niin minun suuresti rakastaman ja ihaileman yrityksen väreissä, jonka palveluksessa työskentelen Suomessa (Grundfos), mieleni teki jopa tervehtiä tämän auton kuljettajaa mutta hillitsin työhaluni hetkeksi ja päätin lomailla.
Päivä toki
kirkkeni pikkuhiljaa ja Tönsbergin kaupungin kohdalla juutuimme
iltäpäiväruuhkaan moottoritielle jossa oli tietyömaita, jonoa oli
silmänkantamattomiin ja ajonopeus putosi lähes kävelyvauhtiseksi.
Nyt alkoi lämpökin kohoamaan ajoasujen alla ja olin lähes
läkähtymispisteessä vaikka olin jo avannut melkein kaikki
mahdolliset vetoketjut. Onneksemme tuo ruuhka hellitti lopulta ja
saimme nostaa nopeuden taas sellaiseksi missä tuuletus pelaa ja pian
tämän jälkeen pääsimme kuoritumaan sadeasuistamme, matkan
jatkuessa kohti Horten nimistä kylää jonne oltiin jo soiteltu sekä
tiedusteltu vapaita mökkejä. Horteniin ajelessa pistin merkille
kuinka ajoimme tunneliin jonka seinät sekä katto olivat
betonielementeistä rakennettu - Kätevää, eikö totta? Kun nämä
rannikko-Norjalaiset eivät muuteen saa nauttia tunneleista niin
tehdään heille sellainen ja peitetään se sitten maa-aineksella,
näin kenellekään ei pitäisi tulla paha mieli.
Majapaikka löytyi
kymmenen risteyksen sekä opasteen jälkeen, eikä täälläkään
ollut opasteissa mainintaa etäisyyksistä ja epäusko meinasi
vallata mielemme muutamaan otteeseen kun läpi omakotitaloalueen
ajelimme. Täällä majoitus- ja muonitusvastaava lähti yksi
tutustumaan Hortenin kirkonkylään, minun ja navigaattorimiehen
jäädessä tupamiehiksi huilailemaan uuvuttavan päivän jälkeen.
Myöhäistä päivällistä nautittiin mökissämme ja kokilta
(navigaattorimies) sai pyttipannun kylkeen tilata paistetun
kananmunan haluamallansa tavalla, sekös oli erinomaista palvelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti