768km |
Aamupalaksi
jyrsimme laivan baarissa sämpylää ja tuoremehua sekä kahviksi
kutsuttua ainetta kylkeen.
Siitä hytin
kautta kamat kantoon ja hyökkäys kohti autokantta josta pyörät
löytyivät tällä kertaa jetsulleen sieltä minne olimme ne illalla
jättäneetkin (allekirjoittanut on useasti haeskellut autoa pitkin
laivojen autokansia).
Ulos pääsimme
suhaamaan lähes ensimmäisten joukossa ja samantien Tukholman
aurinkoiseen aamuruuhkaan tutustumaan, joka ei ollut yhtään
hiljaisempi kuin kotimaamme pääkaupunkiseudulla vastaavaan aikaan,
pikemminkin päinvastoin. Navigaattorimies oli siirtynyt
johdattelemaan 3:n miehen joukko-osastoamme ulos Tukholmasta, kohti
Norjan vuonoja. Kolmen pyöräilijän ryhmittymiset pitkin Tukholman
aamuruuhkaa ei ollutkaan niin helppoa kuin yksin pääkaupunkiseudun
tuttuja teitä huristellessa ja lähdimme vahingossa ajamaan E4
tietä etelän suuntaan. Väärän kaistavalinnan huomasimme juuri
viimehetkellä eikä navigaattorimies kehdannut enää tehdä mitään
stunt-liikettä jotta me perässä ajelijat ei saataisi mitään
erikoistilanetta aikaiseksi ko. liittymässä ja näin päätimme
tutustua Tukholman ohitustiehen hieman tarkemmin. Tietysti sinne
seuraavaan liittymään oli jokunen tovi matkaa ja liikenne virtasi hyvin
hitaasti eteenpäin sekä vielä hitaammin takaisin päin, kunhan
olimme ensin päässeet muuttamaan kurssiamme oikeaan suuntaan.
Onneksi pian Tukholman jäädessä taakse alkoi liikennekin vetämään
kivasti ja pääsimme hyvään marssinopeuteen (120-130km/h) kohti
Gävleä. Matkalla pidimme pienen juomatauon Tierpin kohdalla jossa
haaveilimme joskus tulevamme katsomaan kiihdytyskisoja, sillä täällä
sijaitsee eräs naapurimaamme kiihdytysautojen kilpa-areena.
Gävlen nurkilla
loroteltiin jälleen tankit täyteen vaikka itselläni oli vielä
puolitankillista jäljellä mutta majoitus- ja muonitusvastaavan
Yamaha tuntuu olevan hieman janoisempi ja varmuuden vuoksi sitä täyteltiin
aika tiiviiseen tahtiin ettei vaan kävisi nolosti.
Pakokaasujen vielä
laskeutuessa Gävlen kirkonkylillä olimme hyvässä vauhdissa kohti
keski-Ruotsia ja Falun siinsi jo ajatuksissamme. Tänne saavuttaessa
alkoi maisema muistuttaa yhä enemmän Suomen lappia ja ajattelin
riemuissani että olemme ajaneet Tukholmasta vasta joitakin tunteja
niin olemme saavuttaneet maisemia jollaisia Suomessa pääsisi
näkemään vasta kun on ajanut etelästä vähintään kymmenen
tuntia.
Juuri ennen
Falunia poikkesimme jälleen tankilla ja kävimme katsastamassa erään
pitsakebab-mestan joka oli valitettavasti avaamassa ovensa vasta tunnin kuluttua meidän saapumisestamme, joten jatkoimme vielä eteenpäin.
Falunissa sitten poikettiin urheilukeskuksessa katsomassa joskos
siellä olisi lounasta tarjoilla mutta heidänkin ravintelinsa avaa
keittiön ovet vasta iltapäivällä eikä meillä ollut halua eikä
aikaa jäädä ihmettelemään tätä tienoota sen enempää joten
jatkoimme matkaa ja onneksi löysimme varsin nopeasti huoltoaseman jossa oli
seisovapöytä, kuin juuri meitä varten katettuna. Tarjolla oli herkullista läskisoossia joka
täytti masun kivasti, näin olikin mukava jatkaa matkaa kohti
Norjaa. Morassa haeskelimme hetken puukkotehtaan myymälää sitä
kuitenkaan löytämättä ja tyydyimme siellä vain tankkaamaan.
Viimeisin tankkaus Ruotsin puolella tapahtui Idre nimisessä kylässä
jonne sinnekin oli jo kulkeutunut hiphop-tyyli ja kylän omat
lippispäät vetelehtivät raitilla, ei kotimaiseen tapaan Bemareilla
vaan yllättäen, tuunatuilla Volvoilla.
Idressä nautimme
pientä lämpöistä yhdistetyllä huoltoasemalla sekä nakkikioskilla
ja matka jatkukoon.
Norjan puolelle
saavuimme klo 15:50 ja ihmettelimme kuinka maisemat muuttuivat
välittömästi rajan ylitettyämme, näköpiirissä oli jo korkeita
vuorenhuippuja. Itselleni täytyi vakuutella että turhaa tässä on
räpsiä kuvia kovinkaan paljoa sillä parempaa on vielä tulossa,
paljon parempaa.
Tietä 26
päästellessämme pohjoiseen kohti Tolgaa alkoi maisemat olla jo
varsin huikeat ja tällä tien pätkällä näimme reissun
ainokaisiksi jääneet kaksi poroa, toinen oli valkoinen ja sen veli
puolestaa ihan tumma...lähes musta. Joku franskalainen karavaanari
jäi ihmettelemään näitä ihmeellisiä otuksia meidän sutiessa
kuminkäryt heidän silmillensä sillä meillähän oli mielessä aivan
toisenlaiset näkymät. Matkan edetessä alkoi sateen uhka
varjostamaan muuten niin iloista matkantekoa ja vaikka muutamia pisaroita
välillä visiiriin tulikin niin edessä näytti kuitenkin varsin
selkeältä joten päästelimme menemään. Ennen tuota Tolgan kylää
lähdimme laskettelemaan reilua alamäkeä joka jatkui aina kylälle
asti josta suuntamme jatkui etelään Tynset ja Alvdal olivat
seuraavat pitäjät joihin suuntasimme. Luulin jo alamäen loppuvan
sinne Tolgan kylään mutta sitä vaan jatkui ja jatkui ja jatkui
lähes loputtomalta alkoi tuo alamäki vaikuttaa. Hämmästelin sitä
missä välissä olimme ehtineet kivuta niin korkealle vuoristoon
että saatoimme huristella pelkkää alamäkeä kymmeniä ja kymmeniä
kilometrejä? Alvdaliin saavuttuamme katselimme taivasta sen verran
pelokkaina että päätimme jättää haaveilun Romsdalin
saavuttamisesta näin ekana päivänä ja tankkauksen jälkeen
keskityimme metsästämään sopivaa yöpymispaikkaa. Kävimme
katsastamassa paikallisen Gjelten Bru nimisen leirintäalueen joka
oli harmiksemme suljettu vesivahingon vuoksi...ja vielä vakuudeksi
ilmoituksen yhteyteen oli liitetty muutama valokuva joista kävi ilmi
että viereinen joki oli tulvinut siinä määrin jotta koko
campingalue oli ollut veden vallassa.
Majoitus- ja
muonitusvastaava soitti seuraavaan mahdolliseen kohteeseen ja siellä oli
vapaita huoneita niinpä suuntasimme sinne, samalla synkkää
taivasta uhmaten. Eipä aikaakaan kun taivaalta alkoi ropisemaan
siinä määrin vettä että reissun ensimmäiset sadeasusulkeiset
olivat tosiasia ja loppumatkan ajoimme märissä olosuhteissa
Hageseter nimiseen majataloon jossa tyydyimme oman mökin sijasta
päärakennuksessa sijaitsevaan huoneeseen. Kilometrejä on tähän
mennessä kertynyt mittariin 907. Täällä hämmästelimme
kerrossängyn lisälaitaa josta törötti ainoastaan kaksi lyhyttä
laudanpätkää jotka olivat työnnettynä sängynlaidan ja patjan
väliin, näin ollen jos yläpetiläinen tippuu sängystä niin nuo
laudan pätkät vielä heittävät patjan perässä lattialle ja näin vahinko
olisi täydellinen.
Aika olikin jo
iltatoimien jossa meikykin sai nauttia toimivasta ja raikastavasta
suihkusta, Yes!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti