lauantai 6. heinäkuuta 2013

Keskiviikko 3.7. Vesterås-Tukholma (294km)

294km
Mökin luovutus on suoritettava viimeistään klo 11 joten silloin olimme päättäneet lähteä teutaroimaan kohti Tukholmaa. Olimme laittaneet herätyksen klo yhdeksäksi. Unta ei tänäkään aamuna riittänyt kellon soittoon asti ja taivuttelin itseni jalkeille jo noin 15min ennen yhdeksää. Aamutoimet sekä pyörien pakkaamiset suoritettiin varsin verkkaiseen tahtiin ja kello oli lähes 11 kun luovutimme mökin avaimen ja lähdimme kohti Tukholmaa. Heti ensimmäisllä huoltoasemalla otettiin taas yhdet (tankilliset) ja E18 tietä päästeltiin n. 60km kunnes E20 tie lyöttäytyi hetkeksi aikaa yhteen meidän E18 kanssa. Myöhemmin tämä E18 erkani pohjoiseen ja me lähdimme sitä seurailemaan koska majoitus- ja muonitusvastaava halusi kovasti mennä Vesteråsiin hämmästelemään Amerikkalaisia autoja joilla oli tulevana viikonloppuna jonkinlainen kokoontuminen siellä alueella. Koko matkan Kristinehamnista Vesteråsiin ohittelimme Amerikanrautoja ja näimme myös useita autovanhuksia nokkapelti pystyssä teiden poskissa.Vesteråsiin saavuttuamme ajelimme keskustaan ja toikkaroimme siellä näkemättä vilaustakaan jenkkiautoista, majoitus- ja muonitusvastaava ajelutti meitä perässään seuravaksi pohjoiseen E18 tien toiselle puolle ja edelleen takaisin lentokentän kupeeseen. Jatkuvasti tien päällä näkyi autoja jotka todennäköisesti olivat saapuneet tulevaan tapahtumaan mutta varsinaista kokoontumisaluetta emme löytäneet ja allekirjoittanut alkoi kieltämättä jo hermostua joutavanpäiväiseen kurvailuun vaikka laivan lähtöön vielä toki oli runsaasti aikaa. Teimme kuitenkin Navigaattorimiehen kanssa demokraattisen päätöksen siitä että lähdemme kohti Tukholmaa ja pidetään pidempi tauko jossain rauhallisessa paikassa...ja näin toimittiin. Nautimme aurinkoisesta säästä eräällä levähdysalueella, majoitus- ja muonitusvastaavan muristessa itsekseen,  Bålsta nimisen pitäjän kupeessa josta oli n. tunnin ajomatka satamaan.

Lähdimme täältäkin hyvissä ajoin liikenteeseen sillä tuumimme jotta parempi on käkkiä siellä satamassa kuin jäädä rannalle ruikuttamaan ja hyvä niin sillä Tukholman esikaupunkialueella oli tietenkin menossa työmatkaruuhka joka hidasti matkantekoamme huomattavasti. Terminaaliin saavuttaessa toikkaroimme ensin rekkojen lähtöselvitysalueella ja sen jälkeen ajoimme teminaalin ohi, mutta kun satama-alue tuntui muuttuvan ihan kaupungiksi niin teimme 'ukemit' ja palasimme terminaaliin selvittelemäään missä he....ssä se lähtöselvitys oikein luuraa.

Siellä oli liikenteen tilapäisjärjestelyitä ja terminaalin infosta osattiin heti jakaa lapaan kartta joka opasti meitit laivaan, eikä ylimääräistä aikaa jäänyt kovinkaan paljoa, etenkin jos ei lasketa sitä lähtöselvitysjonoa jossa käkimme jonkun aikaa. Käytännössä heti lähtöselvityksen jälkeen pääsimme ajamaan sisään laivaan, suihkuun sekä viski-baariin olusille ennen iltapalaa. Pyöriä tälläkään kertaa ei sidottu sen kummemmin, ainoastaan parit kiilapalat takapyörän molemmille puolille tuntui riittävän laivan henkilökunnalle.