239km |
Aamu valkeni
varsin selkeänä mutta kuitenkin pilvisenä. Naapurimökin Suomalaiset jäbät
olivat hyvää vauhtia pakkaamassa varusteita pyöriinsä,
aikomuksenaan jo suunnata kohti Suomea kun me vielä hieroimme
silmiämme ilman elettäkään siitä että oltiin etukäteen sovittu
että lähdetään aamuisin ajoissa jotta voimme puolestaan alkaa
etsiä majapaikka ajoissa. Aamutoimissa turaillessa vierähti taas
sen verran pitkään että kello oli jälleen jo lyönyt kymmenen
ennen kuin pääsimme tien päälle mutta oli mukava taas päästä
eteenpäin, tankit jälleen täytettyinä.
Lähdimme eiliseen
tapaan ajamaan tietä 55 kohti Atlanttia ja yhä edelleen vaikutti
siltä että ajaisimme alamäkeen vaikka edellisillan paluumatka
osoitti selvästi tien viettävän Lomin suuntaan. En voinut kuin
hymyillen hämmästellä sitä kuinka aivot tekevät kepposet
meikäläiselle mutta en suinkaan ollut sekoamassa sillä kanssamatkaajani kokivat tämän ilmiön aivan samoin. Pysähdyttyämme
tien viereiselle levennykselle niin ei pysähtessäkään välttämättä
tajunnut sitä kuinka jyrkkään rinteeseen olimme pysähtyneet sillä
pyörää ei välttämättä pystynyt jättämään sivuseisontatuen
varaan poikittain tiehen nähden. Vasta pyörän kanssa soosatessa sekä teutaroidessa saattoi tajuta pinnan kaltevuuden..Jösses!
Tie 55 vei meidät
jälleen korkeuksiin
jossa lämpötila lähenteli nollaa eikä
synkiltä näyttäneet pilvet tehneet oloani mitenkään
levolliseksi sillä ajatus vesisateesta sekä nollakelistä ja
moottoripyörällä serpentiinitietä alas ajessa, etenkin kun vuoren reunassa olevan tien
reunassa saattaa olla vain vaivainen puolensäären korkuinen
reunakiveys joka siihen mahdollisesti osuessaan korkeintaan aiheuttaa
vain näyttävämmän lennon pois merkityltä reitiltä kuin
mitenkään suojaisi ulosajolta. Sen verran kuitenkin pysähdyimme
hämmästelemään tätä aluetta sillä siellä oli jumalattomasti
hiihtäjiä suksimassa luonnon lumella
lisäksi eräs info-taulu
kertoi jotta muinoin rosvot ryöstelivät kulkijoita tällä alueella
sillä se oli niin kaukana joka ainoasta paikasta eikä
paikallis-sheriffin lonkerot tai toimivalta ylettänyt niin korkealle
vuoristoon. Ylhäällä ollessamme alkoi sitten vesisade ja
sadeasusulkeiset oli jälleen ohjelmanumero yksi. Tästä
vesisateesta emme päässeet nauttimaan kovinkaan pitkään sillä
alaspäin, kohti seuravaa vuonoa ajaessamme keli muuttui nopeasti taas varsin
selkeäksi ja laakson pohjalla oli jälleen varustesulkeiset mutta
käänteisessä järjestyksessä. Sen verran ylhäällä ollut
vesisade aiheutti muutoksia suunnitelmiin ettemme lähteneet
vuoriston poikki ajelemaan ÖvreÅrdaliin vaan poistuimme vuorilta
suorinta tietä hieman alemmaksi, jossa mahdollinen vesisade on
myös varmuudella vettä.
Pari räpsyä
jostain vaivaisesta vesiputouksesta, joka kuitenkin Koillismaan
mittapuun mukaan olisi ollut lähes Jyrävän kokoluokkaa. Vuonon rannalla,
viihtyisällä levähdysalueella järsimme eväitä joita oli jäänyt
tähteiksi ilta- sekä aamupalatarvikkeista. Songdaliin päästyämme
tankkasimme kulkineemme ja karautimme kohti Laerdalsöyria sekä
Aurlandin talvitietä joka oli jälleen kuljettava meidät kohti
korkeuksia sekä kylmyyttä.
Tämä tie olisi ollut mahdollista oikaista
24km pitkää tunnelia pitkin mutta taivas oli vihdoin paljastanut
auringon joten saatoimme lähteä yläilmoihin luottavaisin mielin ja
ylhäälle päästyämme keli oli mitä mainoin sekä suorastaan
houkutteli meitä pysähtymään tien varteen ottamaan valokuvia
kohdassa jossa vielä oli lumikinoksen jäänteitä – miestä
korkeampi pystysuora lumiseinä aivan tiessä kiinni!
Ei voinut
jälleen kuin kuvitella millaisella lumilingolla tuota tietä
pidetään avoimena, ilmeisesti sitä aurataan myös talvisin ja
silloin jo luultavasti tarvitaan niitä 5m korkeita aurauskeppejä.
Täällä
korkeuksissa olisi voinut jo viihtyä, sen verran hyväksi keli oli
päivän mittaan muuttunut mutta lähdimme kuitenkin jatkamaan matkaa
ja nopeasti tulimme Aurlandin nurkille jossa oli serpentinitien
yläpäähän rakennettu näköalatasenne, n.600m:n korkeudelle
merenpinnasta sekä Aurlandista joka sinne tasanteelle näkyikin
erinomaisesti.
Tästä pakolliset valokuvat ja usean
neulansilmämutkan jälkeen saavuimme lopulta alas ja ajelimme
Aurlandin läpi samalla väijyen mahdollista majapaikkaa. Sellaista
ei kuitenkaan osunut silmiimme joten suuntasimme suoraan päätielle
jota pitkin huristeltiin seuraavaan kylään (Flåm). Täällä
olikin meidän näköinen leirintäaulue joka tietysi oli jo täyteen
buukattu eikä meidän auttanut muuta kuin jatkaa matkaa eteen päin.
Vuorossa oli kaksi pitkähköä tunnelia, ensimmäinen taisi olla
5-6km ja jälkimmäinen oli jo yli 11km – se oli jo tunneli. Tämän
luolan aikana ilmeni hyvin mielenkiintoinen ääniefekti, ainakin
minun korviini – muutaman kerran jotkut autojen tai renkaiden tai molempien äänet yhdessä
alkoivat voimakkaasti kasvaa ilman sen näkyvämpää syytä,
ensimmäisellä kerralla ehdin jo ajatella että loppuuko tuon
äänenvoimakkuuden nousu ollenkaan vai jatkaako se nousuaan siihen
asti että tärykalvot halkeavat. Tunnelista päästyämme varmistin
matkakamuiltani sen että he olivat kokeneet tämän aivan samoin
joten en edelleenkään ollut sekoamassa lopullisesti..hyvähyvä.
Lisäksi näitä
lyhyempiä tunneleita oli tullut jo ajeltua tällä reissulla joista
monissa oli niin huono valaistus yhdistettynä meikäläisen jo
hieman heikentyneeseen näköön aiheuttaa tunneliin ajettaessa
sellaisen jännän olotilan että ihan kuin sitä olisi jossain
muualla kuin pyörän puikoissa. Katse ei pysty tarkentamaan
mihinkään kohteeseen tunnelissa ja on niin pimeää ettei näe edes
oman pyörän ohjaustankoa, ainoastaan mittariston sekä edellä
ajavan takavalon. Näitä ryhdyimme kutsumaan mörkötunneleiksi ja
tuollaiset pitkät tunnelit ääniefektiensä vuoksi ristimme
kummitustunneleiksi.
Tämän
kummistustunnelin jälkeen löysimmekin heti oivallisen majapaikan
josta mökkimme terassilta oli erinomainen näkymä jumalattoman
korkeaan pystysuoraan kallionseinämään josta vesi syöksyi korkealta vuorelta ensin
vapaalla pudotuksella ja myöhemmin rinteeseen osuessaan muodosti
lukuisia pienempiä koskia kallion seinämälle,
lumoava näky,
kertakaikkiaan. Eikä lähistöllä pörrännyt helikopteri antanut
minun häiriintyä tästä upeasta näkymästä. Kesken vesiputouksen
ihmettelyn alkoi yllättäen taivaalta kuulua riemun kiljahduksia ja astuttuani
katoksen alta pois niin huomasin taivaasta satelevan liitopukumiehiä
laskuvarjoineen, riensin hakemaan kameran sisältä mutta
valitettavasti en siinä kiireessä älynnyt tarkistaa asetuksia sen kummemmin,
maisemia kuvatessa valotusaika oli jäänyt niin pitkäksi jotta
liikkuvat kohteet menivät melkoisen sameiksi..grrr.
Majoitus- ja muonitusvastaava kävi jututtamassa näitä tyyppejä, aloittamalla keskustelun näin: Voisitteko hypätä uudestaan koska me emme nähneet kuin laskeutumisen? Se herätti kavereissa hieman hilpeyttä ja valitettavasti he kuitenkin kieltäytyivät kohteliaasti mutta sanoivat että vuodessa ei ole kuin ehkä yksi päivä jolloin heillä on mahdollisuus päästä helikopterilla sellaiseen paikkaan josta he voivat hypätä erääseen solaan liitelemään, joka johtaa tähän laaksoon jossa nyt olemme. Seuraavana päivänä heillä oli aikomus kävellä vastapuolen matalammalle kalliolle ja hypätä sieltä, joka ilmeisesti on heidän vakiohyppypaikkansa.
Majoitus- ja
muonitusvastaava käväisi jälleen navigaattorimiehen kanssa
ostoksilla meikäläisen haaveillessa mökkiterassilla ja pitää
paikkaa kavereille.
Iltapalaksi oli
mökissämme tarjoilla spagettia sekä jauhelihakastiketta joka
askeettisessa keittiössä valmistettuna maistui varsin makoisalta.
Nämä herkut tuli huuhdeltua nahkaviemäriin muutamalla
paikallisella oluella, olihan sentään perjantai-ilta ja sitten
olikin jo aika käydä nukkumaan siinä toivossa että pääsisimme
seuraavana aamuna vihdoin ajoissa tien päälle...siitä unia nähden,
zzzzz.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti